ARTYKUŁ ORYGINALNY
ANALIZA POSTAW KONSUMENTÓW WOBEC PRODUKTÓW REGIONALNYCH I TRADYCYJNYCH NA OBSZARACH WIEJSKICH
 
 
Więcej
Ukryj
1
University of Rzeszów/ Uniwersytet Rzeszowski
 
 
Data publikacji: 09-07-2018
 
 
Autor do korespondencji
Karol Sołek   

mgr Karol Sołek, University of Rzeszów, Faculty of economics, Rejtana Av.16c, 35-959 Rzeszów, Poland; phone: +48 665-975-847
 
 
Economic and Regional Studies 2015;8(4):73-81
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W pracy przeanalizowano wyniki badań dotyczących wybranych zagadnień związanych z rynkiem produktów regionalnych, obejmujących zarówno jego stroną podażową, jak i popytową. W ramach analizy strony podażowej zbadano wykorzystanie regionalnych potraw i produktów tradycyjnych w ofercie żywieniowej 50 wylosowanych gospodarstw agroturystycznych zlokalizowanych na Podkarpaciu. Materiał badawczy stanowiły jadłospisy gospodarstw agroturystycznych. Badanie strony popytowej dotyczyło analizy postaw konsumentów wobec żywności tradycyjnej. Przeprowadzono je w 2014 roku w Rzeszowie z udziałem 100 respondentów, stosując metodę ankietową. Do wyboru uczestników badania zastosowano dobór celowy. Badania wykazały, że kategoriami artykułów, które miały największe dla konsumentów znaczenie jako produkty regionalne i tradycyjne były: mięso, wędliny oraz mleko i jego przetwory. Ponad 60% właścicieli przeanalizowanych gospodarstw agroturystycznych deklarowało oferowanie dań regionalnych. Można stwierdzić, że w produktach tych tkwi duży potencjał, który może przynieść korzyści, zarówno konsumentom, jak też producentom, poszukującym nowych źródeł dochodu.
 
REFERENCJE (12)
1.
Bilska B. (2008), Perspektywy rozwoju produktów regionalnych i tradycyjnych, W: J.S. Zegar (red.), Z badań nad rolnictwem społecznie zrównoważonym. Wydawnictwo IERiGŻ, Warszawa, s. 34-50.
 
2.
Gąsiorowski M. (2006), Produkty z duszą. Agro smak, nr 1, s. 4.
 
3.
Górka W. (2006), Oryginalność pod ochroną. Hasło ogrodnicze, nr 6, www.ho.haslo.pl, (data dostępu: 15.03.2014).
 
4.
Juszczak K., Matejek E. (2009), Agroturystyka jako dodatkowe źródło dochodów gospodarstw ogrodniczych. Roczniki Naukowe SERIA, T.XI, z.1, s.169-171.
 
5.
Losz K. (2012), Jak wygląda polskie rolnictwo? Nasz Dziennik, nr 11, s. 10.
 
6.
Malczewski L. (2000), Toksyczna karma. Marketing Serwis, nr 11, s. 62.
 
7.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych.
 
8.
Średnia powierzchnia gospodarstwa. Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 17 września 2012 r. www.arimr.gov.pl, (data dostępu: 21.03.2014).
 
9.
Tradycja na polskim stole (2006). Wydawnictwo MRiRW, Warszawa , www.podr.pl, (data dostępu: 18.03.2014).
 
10.
Tul-Krzyszczuk A., Krajewski K. (2003), Potrawy i produkty regionalne jako szansa rozwoju obszarów wiejskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, nr 3 (36), Suplement, s. 16-22.
 
11.
www.minrol.gov.pl (data dostępu: 20.04.2014).
 
12.
www.podrb.pl (data dostępu: 24.04.2014).
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top