ARTYKUŁ ORYGINALNY
ISTOTA I ETAPY ROZWOJU MARKETINGU TERYTORIALNEGO
 
 
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
 
 
Data publikacji: 02-07-2018
 
 
Economic and Regional Studies 2011;4(1):5-16
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Marketing terytorialny (marketing miejsca) to bez wątpienia jeden z najszybciej rozwijających się w ostatnim okresie obszarów teorii i praktyki marketingowej. Obserwujemy znaczący wzrost aktywności władz lokalnych i samorządów w zakresie marketingu miejsc. Wiele miast i województw podejmuje intensywne działania w zakresie budowania strategii marki. W opracowaniach poświęconych problematyce marketingu terytorialnego niezbyt wiele uwagi poświęca się kwestiom definicyjnym. W artykule w oparciu o nową definicję marketingu AMA z 2007 r. przedstawiono pojęcie marketingu terytorialnego. Zidentyfikowano jego charakterystyczne cechy, stanowiące o jego istocie. Przedstawiono etapy ewolucji stosowania marketingu w odniesieniu do terytorium. Wskazano na zagadnienia, które powinny zostać podjęte w ramach dalszych badań dotyczących tej problematyki.
 
REFERENCJE (23)
1.
Adamowicz M. (2006), Rozwój marketingu gmin – formowanie się czy ekspansja marketingu terytorialnego w Polsce. W: Duliniec E., Garbarski L., Mazur J., Strzyżewska M., Wrzosek W. (red.), Ekspansja czy regres marketingu?, PWE, Warszawa.
 
2.
Domański T. (2006), Marketing dla miasta i regionu. Ekspansja czy regres myślenia marketingowego? W: Duliniec E., Garbarski L., Mazur J., Strzyżewska M., Wrzosek W. (red.) Ekspansja czy regres marketingu?, PWE, Warszawa.
 
3.
Dyoniziak R., Mikułowski Pomorski J., Pucek Z. (1974), Współczesne społeczeństwo polskie. Wstęp do socjologii, PWN, Warszawa.
 
4.
Fullerton R.A. (1988), How Modern is Modern Marketing? Marketing’s Evolution and the Myth of the ‘Production Era’, “Journal of Marketing” 1988, 52 (January).
 
5.
Gold J.R., Ward S.V. (red.) (1994), Place Promotion: The Use of Publicity and Marketing to Sell Towns and Regions, Wiley, Chichester.
 
7.
Hollander S.C. (1986), The Marketing Concept: A Déjà Vu. W: Fisk G. (red.), Marketing Management Technology as a Social Process. Preager, New York.
 
8.
Hood Ch. (1991), A Public Management for All Seasons?, „Public Administration” 1991, vol. 69. (1)
 
9.
Jones D.G.B., Monieson D.D. (2008), Elary Development of the Philosophy of Marketing Thought. W: Tadajewski M., Brownlie D. (red.), Critical Marketing. Issues in Contemporary Marketing, , Wiley, West Sussex.
 
10.
Jones A.J., Richardson D.G.B. (2007), The Myth of the Marketing Revolution, “Journal of Macromarketing” 2007, 27, (March).
 
11.
Kamiński J. (2009), Nowa definicja marketingu AMA, „Marketing i Rynek” 2009, nr 5.
 
12.
Kamiński J. (2009a), Sto lat Harvard Business School. Wkład w rozwój wczesnego marketingu, „Marketing i Rynek” 2009, nr 12.
 
13.
Kavaratzis M., Asworth G. (2008), Place Marketing: How Did We Get Here and Where we Going?, „Journal of Place Management and Development” 2008 vol 1, nr 2.
 
14.
Keith R.J. (1960), The Marketing Revolution, „Journal of Marketing” 1960, vol. 24 nr 3.
 
15.
Kotler P. (2010), Kotler o marketingu. Jak tworzyć, zdobywać i dominować na rynkach, New Media, Warszawa.
 
16.
Krzyżewski R. (2008), Marketing publiczny (zarys zagadnień), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej w warszawie, Warszawa.
 
17.
Lutek P., Gołoś A. (2010), Model przygotowania strategii marki miejsca, „Marketing i Rynek” 2010, nr 10.
 
18.
Łazarek M., Łazarek R. (2005), Śladami historii turystyki. Od starożytności do współczesności, Lublin.
 
19.
Szromnik A. (2008), Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Wolters Kluwer, Kraków.
 
20.
Walczykiewicz T. (1971), Targi i wystawy międzynarodowe, PWE, Warszawa.
 
21.
Ward S.V. (1998), Selling Places: The Marketing and Promotion of Towns and Cities 1850-2000, E & F.N. Spon, London.
 
22.
Winiarski B. (1999), Konkurencyjność, kryterium czy kierunek strategii i cel polityki regionalnej? W: Konkurencyjność regionów, Akademia Ekonomiczna, Wrocław.
 
23.
Żurakowska-Sawa J. (2006), Koncepcja marketingu terytorialnego. W: Adamowicz M. (red.), Rola samorządu w zarządzaniu rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. PWSZ w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska.
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top