ARTYKUŁ ORYGINALNY
ROLA ANALIZY STRATEGICZNEJ W KSZTAŁTOWANIU UWARUNKOWAŃ I ZAKRESU WSPÓŁPRACY PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH
1 1 | Zarząd, AAD Artur Marek Dwojak, Polska |
AUTOR DO KORESPONDENCJI
Data nadesłania: 08-03-2020
Data ostatniej rewizji: 10-05-2020
Data akceptacji: 12-05-2020
Data publikacji: 30-06-2020
Economic and Regional Studies 2020;13(2):250–263
SŁOWA KLUCZOWE
analiza systemowaanaliza strategicznawspółpracaprzejęciapołączeniadezinwestycjealiansetransfer technologiilicencjonowaniefranszyzajoint venture
DZIEDZINY
STRESZCZENIE ARTYKUŁU
Przedmiot i cel pracy: Przedmiotem opracowania są wybrane przykłady narzędzi analizy systemowej i strategicznej, w odniesieniu do wpływu ich rezultatów na formy współdziałania pomiędzy podmiotami gospodarczymi. Opracowanie ma na celu skłonienie do refleksji nad skutkami braku podejścia systemowego na oczekiwane efekty kooperacji, a przez to na zmniejszenie negatywnych doświadczeń wynikających z braku zrozumienia uwarunkowań wpływających na oczekiwane efekty. Materiały i metody: Publikacja ma charakter przeglądowy i oparta jest na interpretacji i syntezie dostępnej literatury przedmiotu. Wyniki: Autor sugeruje, że określone uwarunkowania począwszy od wpływu szerokiego otoczenia geopolitycznego, aktualnej polityki rządu, regulacji prawnych, kręgu kulturowego, etapu rozwoju rynku czy miejsca jakie partner zajmuje w łańcuchu produkcji, poprzez zwyczaje, procedury, procesy, normy wewnątrz organizacji, wpływają nie tylko na kulturę samej organizacji, ale także na jej opinię i wynik finansowy. Wnioski: Podkreślony został wpływ nowej „wirtualnej” strefy kontaktów gospodarczych jako kluczowego elementu analizy strategicznej.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
iThenticate
REFERENCJE (16)
3.
Gasparski, W. (1988). Projektoznawstwo. Elementy wiedzy o projektowaniu: WN-T, Warszawa.
4.
Gaughan, P.A. (2010). Mergers, Acquisitions and Corporate Restructurings, EBSCOhost resources. https://doi.org/10.1002/978111....
5.
Gierszewska, G., Romanowska, M. (2009). Analiza Strategiczna Przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.
6.
Gonzales-Meza, F. (2004). Designing IT Governance for a growth-oriented business environment, document no 350, MIT Sloan Center for Information Systems Research, Cambridge.
8.
Partha, I. (2005). State of Information and communication Technology Industry in India, sprawozdanie z badań G00126192, Gartner, Stanford.
10.
Porter, M.E. (2000). Strategia Konkurencji, Metody analizy sektorów i konkurentów, Warszawa: PWE.
11.
Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław: Ossolineum.
12.
Ross, W., Weill, P., Robertson, D.C. (2010). Architektura korporacyjna jako strategia, budowanie fundamentu w biznesie, Warszawa: Studio Emka.
13.
Skalik, J. (red.). (1992). Projektowanie organizacji instytucji. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
14.
Weihrich, H. (1982). The TOWS Matrix, A tool for simulation analysis, Long Range Planning, 2(15), 54-66. https://doi.org/10.1016/0024-6....
15.
Wiśniewski, M., Boruc, J. (2018). Dochodowe Partnerstwo, Harvard Business Review Polska, 183. https://www.hbrp.pl/a/dochodow....
ARTYKUŁ POWIĄZANY