ARTYKUŁ ORYGINALNY
Środki jednostek samorządu terytorialnego w regionalnych programach operacyjnych 2007-2013 i 2014-2020
 
Więcej
Ukryj
1
Katedra Ekonomii i Finansów, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
 
 
Data nadesłania: 23-12-2021
 
 
Data ostatniej rewizji: 20-01-2022
 
 
Data akceptacji: 02-02-2022
 
 
Data publikacji online: 31-03-2022
 
 
Data publikacji: 31-03-2022
 
 
Autor do korespondencji
Wojciech Pietrowski   

Katedra Ekonomii i Finansów, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Uniwersytecka 15, 25-406, Kielce, Polska
 
 
Economic and Regional Studies 2022;15(1):34-46
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: Przedmiotem artykułu są środki jednostek samorządu terytorialnego zaangażowane w ramach wkładu własnego w Regionalnych Programach Operacyjnych. Celem badań jest ocena poziomu zaangażowania tych środków w projekty realizowane w ramach RPO. Materiały i metody: W artykule posłużono się analizą danych wtórnych uzyskanych z Banku Danych Lokalnych, danych pochodzących z dokumentów programowych oraz dostępnej literatury. Wyniki: W wyniku rozważań podjętych w artykule nie stwierdzono znaczących różnic w wydatkowaniu środków w poszczególnych latach. Jednak w perspektywie 2014-2020 wartość środków JST jest wyższa. Wnioski: Podział regionalny wartość środków JST zaangażowanych w poszczególne programy regionalne jest dość mocno związany z całkowitą wartością całego danego programu oraz zauważalne jest zróżnicowanie miedzy perspektywami. Środki JST przeważają w przypadku krajowych środków publicznych.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
iThenticate
 
REFERENCJE (22)
1.
Biczkowski, M. (2016). Fundusze unijne wdrażane poprzez regionalne Programy Operacyjne jako neoendogeniczny czynnik rozwoju obszarów wiejskich. Studia Obszarów Wiejskich, 41, 63-81. https://doi. org/10.7163/SOW.41.4.
 
2.
Bień, W. (2017). Ocena kondycji finansowej gmin województwa małopolskiego w latach 2007-2016. Studia Ekonomiczne, 345, 45-62.
 
3.
Czykier-Wierzba, D. (2020). Pomoc z unijnych funduszy polityki spójności dla polskich regionów w latach 2004-2020. W: A. A. Ambroziak, A. D. Szypulewska-Porczyńska (red.), Polska w Unii Europejskiej – od stowarzyszenia do piętnastolecia członkostwa (s. 123-143). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
 
4.
Dworakowska, M. (2018). Dochody budżetowe jednostek samorządu terytorialnego z perspektywy absorpcji funduszy unijnych. Optimum. Economic Studies, 3(93), 51-62. https://doi.org/10.15290/ oes.2018.03.93.05.
 
5.
Gers, O. (2020). Porównanie wsparcia dla Polski od Unii Europejskiej w ramach finansowania 2007–2013 i 2014–2020. Catallaxy, 5(1), 5-7. https://doi.org/10.24136/cxy.2....
 
6.
Jastrzębska, N. (2012). Finanse Jednostek Samorządu Terytorialnego, Warszawa: Wolters Kluwer.
 
7.
Jurewicz, D. (2016). Dług samorządu – bodziec czy bariera absorbcji środków europejskich? Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, 2, 231-249. https://doi.org/10.14746/rpeis....
 
8.
Kisiała, W., Bajerski, A., Stępiński, B. (2015). Realizacja Regionalnych Programów Operacyjnych: Analiza profili absorbcji funduszy unijnych w układzie centrum-peryferie. Studia Oeconomica Posnaniensia, 3(8), 113-130.
 
9.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (2014). Umowa Partnerstwa – Programowanie perspektywy finansowej 2014-2020, Warszawa.
 
10.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2007). Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, Warszawa.
 
11.
Pietrowski, W. (2018). Finansowe instrumenty polityki regionalnej w Polsce. Toruń: Wyd. A. Marszałek.
 
12.
Pietrowski, W. (2020). Income structure of communes of the Świętokrzyskie Voivodship in 2009-2018. Baltic Journal of Economic Studies, 6(4), 9-16.https://doi.org/10.30525/2256-....
 
13.
Poniatowicz, M. (2016). Stabilność finansowa jednostek samorządu terytorialnego w aspekcie nowej perspektywy.
 
14.
finansowej Unii Europejskiej i zmian w systemie dochodów samorządowych. Ekonomiczne Problemy Usług, 125, 7-23. https://doi.org/10.18276/epu.2....
 
15.
Rogalska, J. (2016). System podatkowy jako narzędzie rozwoju lokalnego. W: E. Łyżwa (red.), Państwo polskie wobec współczesnej rzeczywistości gospodarczej – wyzwania ekonomiczne, społeczne, etyczne (s. 217-249). Kielce: UJK w Kielcach.
 
16.
Rogalska, J. (2020). Władztwo podatkowe i jego wpływ na budżety gminne. Studia Prawno-Ekonomiczne, 116, 233-251. https://doi.org/10.26485/SPE/2....
 
17.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
 
18.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r.
 
19.
Sawicka, K. (2013). Rola Regionalnych Izb Obrachunkowych w procedurze uchwalania i kontroli wykonania budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Przegląd Prawa i Administracji, XCIII(3515), 49-71.
 
20.
Szlachta, J. (2018). Terytorializacja jako wyzwanie polityki rozwoju – perspektywa europejska. Studia KPZK PAN, 184, 10-19.
 
21.
Ustawa z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, Dz.U. 2009 nr 157, poz. 1240 z późn. zm.
 
22.
Wilk K. (2015). Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w latach 2006-2012 – wybrane zagadnienia. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 408, 250-260.https://doi.org/10.15611/pn.20....
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top