ORIGINAL ARTICLE
ECONOMIC ANALYSIS OF PKP INTERCITY ACTIVITY IN 2004–2013
 
More details
Hide details
1
Jan Kochanowski University in Kielce Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
CORRESPONDING AUTHOR
Jarosław Prońko   

dr hab. inż. Jarosław Prońko, Jan Kochanowski University in Kielce, Faculty of Management and Administration, ul. Świętokrzyska 21, 25-406 Kielce, Poland; phone: +48 600 493 975
Publication date: 2018-07-05
 
Economic and Regional Studies 2016;9(2):24–42
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Subject and purpose of work: The aim of the article is to present the results of economic analysis of the basic operating activity of PKP Intercity by using productivity ratios. Materials and methods: The analysis is based on the PKP Group financial reports from 2004 – 2013. The basic research method was the analysis of the efficiency, Energy intensity and material consumption indicators from the basic operating activity. The financial results of basic operating activity and rail transport performance in passenger kilometres and train kilometres are considered as the result of PKP Intercity activity. Results: The examined company made profits till 2008. At the end of 2008 PKP Group was restructured, which was the reason of the company’s profitability collapse. The causes of this phenomenon can be clearly noticed during the observation of work efficiency, Energy intensity and material consumption indicators in the basic operating activity. Conclusions: With the use of particular indicators, a simulation of the company’s revenues from basic operating activity has been carried out using what-if analysis. It turned out, that the best solution would be bringing back the work efficiency from before 2008. It could be done in a few ways: significant reduction of employment (especially in administration), significant increase of train connections and the rise of ticket prices.
 
REFERENCES (12)
1.
Parkinson C.N. (1992), Prawo Parkinsona, czyli W pogoni za postępem. Wyd. 4., Książka i Wiedza, Warszawa.
 
2.
Parkinson C.N. (1973), Prawo Parkinsona po dziesięciu latach. Książka i Wiedza, Warszawa.
 
3.
Prońko J. (2014), Dlaczego warto zajmować się logistyką? Logistyka, nr 6, s. 14602-14611, CD 6, Część II.
 
4.
Raport roczny grupy PKP 2004 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
5.
Raport roczny grupy PKP 2005 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
6.
Raport roczny grupy PKP 2006 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
7.
Raport roczny grupy PKP 2007 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
8.
Raport roczny grupy PKP 2008 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
9.
Raport roczny grupy PKP 2009 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
10.
Raport roczny grupy PKP 2011 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
11.
Raport roczny grupy PKP 2012 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
12.
Raport roczny grupy PKP 2013 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725