ARTYKUŁ ORYGINALNY
POMIAR EFEKTYWNOŚCI WITRYN INTERNETOWYCH GOSPODARSTW AGROTURYSTYCZNYCH Z POLSKI I SŁOWACJI*
,
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
University of Agriculture in Kraków/Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
 
2
Slovak University of Agriculture in Nitra/Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze
 
 
Data publikacji: 04-07-2018
 
 
Autor do korespondencji
Karol Król   

Dr inż. Karol Król, Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu, Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Al. Mickiewicza 24/28, 30-059 Kraków, Polska
 
 
Jozef Halva   

Ing. Jozef Halva, PhD., Slovak University of Agriculture in Nitra, Faculty of Horticulture and Landscape Engineering, Department of Landscape Planning and Land Consolidation, Tulipánová 7, 949 01 Nitra, Slovakia
 
 
Economic and Regional Studies 2017;10(2):50-59
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: Celem pracy było porównanie efektywności witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych z Polski oraz Słowacji. Materiały i metody: Przyjęto, że podstawowymi miarami efektywności witryny internetowej gospodarstwa agroturystycznego są: liczba wyświetleń, średni czas spędzony przez użytkownika na witrynie oraz przeciętna liczba stron, które przeglądną. Analizie poddano 200 witryn internetowych, których adresy pozyskano z katalogów witryn internetowych. Wielkości przyjętych miar pozyskano za pomocą aplikacji SimilarWeb. Wyniki: W przypadku witryn gospodarstw agroturystycznych z Polski statystyki dostępne były dla 54 witryn, a w przypadku witryn słowackich dla 52. Na stronach internetowych gospodarstw z Polski odnotowano około 15,5% mniejszą liczbę wyświetleń w porównaniu do słowackich, przy czym to na polskich stronach użytkownicy spędzili więcej czasu. W miesiącach wakacyjnych testowane witryny cieszyły się największą oglądalnością. Wnioski: Przeprowadzone badania zrodziły szereg pytań metodycznych. Pozyskane statystyki użytkowania witryn niewiele mówią o różnicach w stopniu wykorzystania Internetu w promocji gospodarstw agroturystycznych w Polsce i na Słowacji.
 
REFERENCJE (23)
1.
Bajgier-Kowalska M., Tracz M., Uliszak R. (2016), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich na przykładzie gospodarstw agroturystycznych województwa małopolskiego. Przedsiębiorczość-Edukacja, nr 12, s. 256-273.
 
2.
Dorocki S., Szymańska A. I., Zdon-Korzeniowska M. (2013), Polskie gospodarstwa agroturystyczne w dobie kryzysu gospodarczego. Przedsiębiorczość-Edukacja, nr 9, s. 175-184.
 
3.
GUS (2015), Wykorzystanie turystycznych obiektów noclegowych w 2015 roku. Notatka informacyjna. Departament Badań Społecznych i Warunków Życia, Warszawa.
 
4.
Habán M., Macák M., Otepka, P. (2012), Rural tourism and agro-tourism in Slovakia. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, nr 99 (3), s. 38-39.
 
5.
IGiPZ-PAN (2012), Turystyka wiejska, w tym agroturystyka, jako element zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN, Warszawa.
 
6.
Jankowski J. (2011), Identyfikacja elementów wpływających na efektywność witryn internetowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (nr 67 Drogi dochodzenia do społeczeństwa informacyjnego. Stan obecny, perspektywy rozwoju i ograniczenia. T. 1), s. 591-600.
 
7.
Jasiński A. (2012), Skuteczność promocji z wykorzystaniem internetowych portali agroturystycznych w świetle opinii ich użytkowników. Model portalu internetowego dla regionu. Acta Innovations, nr 4, s. 7-67.
 
8.
Król K. (2015), Funkcjonalność oraz funkcje witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych. Ekonomia i Zarządzanie, nr 7 (1), s. 343-355.
 
9.
Król K. (2016), Wpływ optymalizacji witryn internetowych na promocję turystyki wiejskiej w sieci. Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych – Problems of Small Agricultural Holdings, nr 3, s. 57-71.
 
10.
Król K., Bedla D. (2014), Ocena witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych. Marketing i Rynek, nr 11, s. 22-29.
 
11.
Krzyżanowska K. (2014), Tendencje zmian w działaniach informacyjno-promocyjnych w turystyce wiejskiej i ich skuteczność. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 107, s. 57-67.
 
12.
Marcinkiewicz C. (2013), Rozwój i stan polskiej agroturystyki. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, nr 1, s. 21-35.
 
13.
Mazurek M. (2017), Jak sobie radzi nasza konkurencja? Test narzędzi do analizy konkurencji. https://www.mateuszmazurek.pl/... (data dostępu: 10.01.2017).
 
14.
Mazurek G. (2010), Pomiar skuteczności i efektywności serwisów internetowych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (nr 96 Badania marketingowe-nowe wyzwania), s. 223-233.
 
15.
Nowacki M. (2015), E-marketing w praktyce regionów turystycznych Polski. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, nr 49, s. 107-117.
 
16.
Otepka P., Habán M. (2007), Vidiecky turizmus a agroturizmus. NOI, Bratislava.
 
17.
Otodom (2017), Miesięczna liczba wizyt w otodom.pl według badania SimilarWeb. https://goo.gl/Q2ddKv, (data dostępu: 13.01.2017).
 
18.
Sawicki B., Golian S. (2013), Promocja i dystrybucja usług noclegowych w gminie Krasnobród. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 9 (58), s. 435-445.
 
19.
Sikora J., Wartecka-Ważyńska A. (2016), Reklama internetowa w promocji ruchu turystycznego na wsi. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 1 (33), s. 211-224.
 
20.
SimilarWeb (2017), SimilarWeb – Digital Market Intelligence & Website Traffic, https://www.similarweb.com (data dostępu: 13.01.2017).
 
21.
Stepaniuk K. (2013), Wybrane portale społecznościowe jako płaszczyzna prezentacji informacji o gospodarstwach agroturystycznych. Przyczynek do badań. Ekonomia i Zarządzanie, nr 5 (1), s. 134-144.
 
22.
Szymańska E. (2010), Efektywność przedsiębiorstw – definiowanie i pomiar. Roczniki Nauk Rolniczych, nr 97 (2), s. 152-164.
 
23.
Wojciechowska J. (2010), Agroturystyka – signum polskiej turystyki. Acta Scien. Pol. Oeconomia, nr 9, s. 597-606.
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top