ORIGINAL ARTICLE
TECHNOLOGICAL ENVIRONMENT AS A FACTOR OF DEVELOPMENT
FOR ENTERPRISES PROVIDING ACCOMMODATION SERVICES
1 1 | Zakład Finansów i Rachunkowości, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Polska |
2 | Zakład Zarządzania, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Polska |
CORRESPONDING AUTHOR
Marek Kuźmicki
Zakład Finansów i Rachunkowości, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Zakład Finansów i Rachunkowości, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Publication date: 2019-09-30
Economic and Regional Studies 2019;12(3):275–286
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Subject and purpose of work: The objective of this article was to present opinions of owners of allyear-
round accommodation facilities operating within the area of the Lublin Voivodeship with regards to
the meaning and manner of impacting on the development of enterprises by technological environment
factors. Materials and methods: In April and May of 2018 field research was realized by means of CAT method
within the area of Lublin Voivodeship. The research covered 110 economic entities. Results: The most numerous group of research participants - more than 80% considered the development
of Internet as a rather contributing or definitely contributing to the growth of their economic entities.
More than 60% of research participants noted that growth of computer systems, video and mobile
telephones as well as development of transportation networks rather contributed to or definitely
contributed to better functioning of accommodation facilities in the area of the Lublin Voivodeship. Conclusions: Vast majority of entrepreneurs considered factors of technological environment, specified
during research as contributing and definitely contributing to the development of Lublin accommodation
facilities. The impact of Internet seems especially important. The type of commune does not differentiate
in any statistically significant manner the entrepreneurs' assesment regarding the impact related to the
factors of technological environment on the growth of their companies.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
REFERENCES (24)
1.
Garbarski, L. (red.) (2011). Marketing. Koncepcja skutecznych działań, Warszawa: PWE.
2.
Górska-Warsewicz, H., Świstak, E. (red.) (2009). Funkcjonowanie przedsiębiorstwa hotelarskiego, Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
3.
Hadrian, P. (2006). Analiza otoczenia dalszego przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe AE, 720, 7-22.
4.
Ilhan, I., Celtek, E. (2016). Mobile Marketing: Usage of Augmented Reality in Tourism. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(2), 581-599. https://doi.org/10.21547/jss.2....
5.
Kećkeś, A., Tomićić, I. (2017). Augmented reality in tourism-research and applications overview, Interdisciplinary Description of Complex Systems, 15(2), 157-167. https://doi.org/10.7906/indecs....
6.
Konovalova, T., Jatuliavićiene, G. (2015). Innovation Development Perspectives in a Hotel Industry by example of Radisson Hotel Chain in Ukraine, Regional Formation and Development Studies, 1(15), 73-85. http://dx.doi.org/10.15181/rfd....
7.
Kotler, P., Armstrong, G.A. (1989). Principles of Marketing, London: Prentice-Hall.
8.
Mruk, H., Pilarczyk, B., Sławińska, M. (2015). Marketing. Koncepcje-strategie-trendy, Poznań: Wydawnictwo UE w Poznaniu.
9.
Nawrocka, E., Oparka, S. (2007). Hotel w XXI wieku. Zarządzanie w warunkach globalizacji, Wrocław: Wydawnictwo WSZ we Wrocławiu.
11.
Panasiuk, A., Szostak, D. (red.) (2008). Hotelarstwo. Usługi-eksploatacja-zarządzanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.
Pierścionek, Z., Jurek-Stępień, S. (red.) (2006). Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej, Warszawa: Wydawnictwo SGH.
13.
Rosa, G., Perenc, J., Ostrowska, I. (2016). Marketing przyszłości od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
14.
Sala, J. (2019). Hotelarstwo. Usługi. Zarządzanie. Procesy koncentracji. Warszawa: PWE.
15.
Sharma, A. (2015). A review study on the information technology applications in hotel industry. Scholedge International Journal of Business Policy & Governance, 2(2), 11-16.
16.
Szkutnik, J., Piśniak, M. (2018). Innovation Management in Polish Enterprises. Operations Research and Decisions, 28(4), 71-82. dx.doi.org/10.5277/ord180405.
18.
Wereda, W. (2009). Zarządzanie relacjami z klientem (CRM) a postępowanie nabywców na rynku, Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A.
RELATED ARTICLE