ARTYKUŁ ORYGINALNY
OŻYWIENIE WSPÓŁPRACY REGIONALNEJ W AZJI ŚRODKOWEJ W PERSPEKTYWIE WĘGIERSKIEJ POLITYKI OTWARCIA NA WSCHÓD
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Doctoral School of Regional- and Business Administration Sciences, Széchenyi István University, Hungary
 
2
Central Asia, Hungarian Institute of International Affairs, Hungary
 
 
Data nadesłania: 29-04-2023
 
 
Data ostatniej rewizji: 15-05-2023
 
 
Data akceptacji: 16-05-2023
 
 
Data publikacji online: 29-06-2023
 
 
Data publikacji: 29-06-2023
 
 
Autor do korespondencji
Peter Barkanyi   

Doctoral School of Regional- and Business Administration Sciences, Széchenyi István University, Győr, Hungary
 
 
Economic and Regional Studies 2023;16(2):241-256
 
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
F02
F15
F55
O18
P25
P48
R11
R58
 
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: W niniejszym opracowaniu przeanalizowano specyfikę wzmacniania współpracy regionalnej w Azji Środkowej i jej potencjalne możliwości pod kątem węgierskiej Polityki Otwarcia na Wschód. Materiały i metody: Do przeprowadzenia niniejszego badania zastosowano podejście dwutorowe, które obejmowało kompleksowy przegląd literatury w postaci odpowiednich publikacji naukowych na temat współpracy regionalnej, a także analizę projektów współpracy w celu określenia ich konkretnych cech. Wyniki wyjaśniono przy użyciu opisowej metodologii analizy. Wyniki: Integracja regionalna Azji Środkowej różni się od tradycyjnego modelu, przy czym podkreślić należy znaczenie czynników historycznych i wzmocnienia tureckiej tożsamości etnicznej jako podstawy wysiłków zjednoczeniowych. Wnioski: Zaangażowanie gospodarcze państw zewnętrznych w Azji Środkowej wymaga ciągłej i zdecydowanej obecności, a także rozwoju wzajemnego zaufania ze względu na wyjątkowy kontekst historyczny, kulturowy i geopolityczny regionu. Te tendencje i zamiary uwzględnia węgierska strategia współpracy zagranicznej – zgodna z Polityką Otwarcia na Wschód – z rozsądkiem i w dobrym tempie.
 
REFERENCJE (24)
1.
Bárkányi, P. (2022). Central Asia from the Perspective of Hungarian Economic Diplomacy. XVII. FIKUSZ 2022 International Conference: Proceedings, pp.571 – 581.
 
2.
Bernek, Á. (2022): Az eurázsiai középső közlekedési folyosó, vagyis a Transz-Kaszpi Nemzetközi Közlekedési Útvonal jelentőségéről. Eurázsia Központ Elemzések, EK/2022/23. (in Hungarian).
 
3.
Dragneva, R., Wolczuk, K. (2017) The Eurasian Economic Union: Deals, Rules and the Exercise of Power. Russia and Eurasia Programme Research Paper May.
 
4.
Dašić, D. (2013) Branding of States and Nations, Culture, no. 139, p. 396-415.
 
5.
Gleason, A. (2010) Eurasia: What Is It? Is It? Journal of Eurasian Studies, 1, pp. 26–32.
 
6.
Gupta, P.K. (2023). First Russia-Central Asia Summit: A Reflection of Deep Connect between the Two Regions (https://www.vifindia.org/2022/...- Connect-between-the-Two-Regions, Accessed: 13.11.2023).
 
7.
Koishibayev, Y. (2022): Transit and Transport Cooperation between Kazakhstan and the European Union: Prospects for the Development of the Middle Corridor. [Online], Available at (https://middlecorridor. com/en/press-center/news/the-prospects-for-the-development-of-middle-corridor-were-discussed-inbrussels, Accessed: 21.08.2022).
 
8.
Lagarde, C. (2019). Uzbekistan’s Reforms: A New Equation for Inclusive Growth and Cooperation (https:// www.imf.org/en/News/Articles/2019/05/17/sp051719-lagarde-uzbekistan-reforms-a-new-equation- for-inclusive-growth-and-cooperation, Accessed: 21.08.2022).
 
9.
Lakatos, A. (2018). Az Új Selyemút geostratégiai és földrajzi dimenziói. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 15 (1), pp. 119-120 (in Hungarian).
 
10.
Malgin, A. B.–Narinskii, M. M. (2002) The Southern Flank of the CIS, Central Asia – the Caspian the Caucasus: Energy policy and politics, Navona Publishing, pp. 32-46.
 
11.
mfa.uz (2022) (https://mfa.uz/32062, Accessed: 13.09.2022).
 
12.
mid.ru (2023) (https://mid.ru/ru/foreign_poli..., Accessed: 15.04.2023.).
 
13.
Papp-Váry, Á.F. (2018). Country branding: what branding? Relevant terminologies and their possible interpretations in the case of countries. Economic and Regional Studies, 11(4), pp. 7-26. (DOI: https://doi.org/10.2478/ers-20...).
 
14.
Rahmanov, A. (2022): Turkmenistan’s Neutral Foreign Policy: Peace, Security and Sustainable Development. PERCEPTIONS, Spring-Summer 2022 Volume XXVII Number 1, pp.137-150.
 
15.
Shadikhodjaev, S. (2008). Eurasian Economic Community (EurAsEC): Legal Aspects of Regional Trade Integration. East Asian Bureau of Economic Research, Trade Working Papers.
 
16.
strategy.uz (2022). Five years with action strategy: result of the reforms (https://strategy.uz/index.php?- news=1478&lang=en, Accessed: 11.08.2022).
 
17.
Széll KálmánTerv 2.0., (2012) Széll KálmánTerv 2.0. A következő lépés (https://2010-2014.kormany.hu/ hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/hirek/elkeszult-a-szell-kalman-terv-2-0, Accessed: 21.07.2022) in Hungarian.
 
18.
Szijjártó, P. (2022) Magyarország a „Béke Fórumaként” tekint a Türk Államok Szervezetére (https:// kormany.hu/hirek/magyarorszag-a-beke-forumakent-tekint-a-turk-allamok-szervezetere, Accessed: 23.11.2022. (in Hungarian)).
 
19.
trademap.org (2022) (https://trademap.org, Accessed: 24.02.2023.).
 
20.
Vasa, L. (2020): Regionalizmus Közép-Ázsiában. TÉR GAZDASÁG EMBER 3 (8) pp. 27-46 (in Hungarian).
 
21.
Vasa, L. (2020): A Türk Tanács közép-ázsiai és kaukázusi országai a magyar külgazdaság perspektívájából. KKI-elemzések, E-2021/08. pp. 53-67 (in Hungarian). DOI: https://doi.org/10.47683/ KKIElemzesek.E-2021.08.
 
22.
Worldbank, (2023). Uzbekistan. (https://data.worldbank.org/ind..., Accessed: 21.03.2023.).
 
23.
Worldometer, (2023). Population. (https://www.worldometers.info/...- by-country/, Accessed: 21.03.2023.).
 
24.
Worldatlas, (2023). Central Asian Countries. (https://www.worldatlas.com, Accessed: 21.03.2023).
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top