ORIGINAL ARTICLE
ECOLOGICAL AWARENESS IN THE BEHAVIOUR OF YOUNG
CONSUMERS - STUDENTS OF THE FACULTY OF ECONOMIC
AND TECHNICAL SCIENCES OF POPE JOHN PAUL II STATE SCHOOL
OF HIGHER EDUCATION IN BIAŁA pODLASKA
1 1 | Wydział Nauk Ekonomicznych i Technicznych, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej |
CORRESPONDING AUTHOR
Monika Łęska
Wydział Nauk Ekonomicznych i Technicznych, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 21-500, Biała Podlaska, Polska
Wydział Nauk Ekonomicznych i Technicznych, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 21-500, Biała Podlaska, Polska
Economic and Regional Studies 2018;11(4):119–129
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Subject and purpose of work: The reason for choosing the subject and undertaking the studies
were information gaps regarding the behaviour of young consumers in the area of activities related
to enviroment. Materials and methods: The study employed purposeful sampling with regards to the participants’
field of study (programmes with environmental education content) and the year of education, as well
as stratified sampling according to the structure of the population and its division into groups based
on specified features. The technique of auditorium questionnaire was used. Results: The analysis showed that the students are characterised by a high level of ecological
awareness and a sense of responsibility for it, and that is they are informed and pragmatic consumers.
As involved and ecological consumers, they behave in a pro-ecological way and create desirable
patterns of consumer behaviour. Conclusions: It was found that the students have a sense of responsibility for the surrounding
environment. Convinced about their individual influence, they create desirable patterns of proecological
behaviour.
REFERENCES (28)
1.
Agencja Odyseja Public Relations, Agencja badawcza Mobile Institute, Dom Mediowy Mexad (2014). Raport z badań.
2.
Albińska, E. (1999/2000). Społeczne aspekty relacji człowiek-przyroda w ocenie młodzieży Lubelszczyzny. Człowiek i Przyroda, 11-12, 73-92.
3.
Baran, M., Kłos, M. (2014). Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami. Marketing i Rynek, 5, 923-928.
5.
Bieniasz-Marek, A. (2004). Świadomość ekologiczna – czym jest i jak się kształtuje. Środowisko i Rozwój, X(2), 83-87.
6.
Bołtromiuk, A., Burger, T. (2008). Polacy w zwierciadle ekologicznym. Raport z badań nad świadomością ekologiczną Polaków w 2008 r. Warszawa: InE.
7.
Burger, T. (2005). Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego. Warszawa: Instytut Gospodarki i Przestrzeni Miejskiej.
8.
Fatyga, B. (2005). Pokolenie. W: J. Bokszański (red.), Encyklopedia socjologii: suplement (194-196).Warszawa: PWN.
9.
Firat, A.F., Schultz, C.J. (1997). From Segmentation to Fragmentation. European Journal of Marketing, 31(3-4), 183-207. https://doi.org/10.1108/EUM000....
10.
Frątczak, J. (1995). Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych w aspekcie edukacji szkolenje i nieszkolnej. Bydgoszcz: WSP.
11.
Garczewska, A., Garczewski, K., Jurewicz, A., Redo, J., Redo, M., Skorek, A., Świętoń, A. (2017). Wnioski z analizy wiedzy i postaw ekologicznych studentów na podstawie wyników badania - Współczesne problemy ekologiczne świata. W: A. Garczewska, Współczesne problemy ekologiczne świata. Wybrane zagadnienia (s. 166-199). Toruń: Kolegium Jagiellońskie -Toruńska Szkoła Wyższa.
12.
Gwarek, A., Samitowska, W., Smoguła, M. (2014). Zderzenie pokoleń a rynek pracy. Ekonomiczne problemy usług. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 114, 127-142.
13.
Harris, R. (2003). Corporate social responsibility and the consumer movement. Consumer Policy Review, 13(4),127-131.
14.
Hłobił, A. (2010). Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju. Problemy Ekorozwoju, V(2), 87-94.
15.
Huntley, R. (2006). The World According to Y: Inside the New Adult Generation. Crows Nest: Allen & Unwin.
16.
Kamińska, A. (2007). Kategoria pokolenia we współczesnych badaniach nad społeczeństwem i kulturą – przegląd problematyki. Kultura i Historia, 11.
18.
Moryń-Kucharczyk, E. (2016). Edukacja i świadomość ekologiczna studentów uczelni technicznych. Edukacja-Technika-Informatyka, 2(16), 264-271. https://doi.org/10.15584/eti.2....
20.
Papuziński, A. (2006). Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej). Problemy Ekorozwoju, I(1), 33-40.
22.
Rusak, P. (2013/2014). X,Y,Z: pokoleniowa bitwa biurowa. W: Rynek pracy. Przewodnik Pracodawcy (10-13). Warszawa: Grupa Pracuj Solution Sp. z o.o.
23.
Smyczek, S., Sowa, I. (2003). Modele rynkowych zachowań konsumentów. Katowice: WSZMiJO.
24.
Stachowska, S. (2012). Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Y wobec pracy i pracodawcy. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 33-56.
25.
Świda-Zięba, H. (1995). Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wyd. UW.
26.
TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska (2015). Raport z analizy badań świadomosci, postaw i zachowań ekologicznych Polaków przeprowadzonych w Polce w latach 2009-2015.
27.
Wojtaszczyk, K. (2013). Poziom kompetencji wirtualnych pokolenia Y i C - ocena na podstawie autodiagnozy studentów. E-mentor, 49(2), 22-28.
28.
Wyka, K. (2010). Rozwój problemu pokolenia, Przegląd Socjologiczny, tom VII, z. 1–2, 1939. Przegląd Socjologiczny, 59(1), 103-136 .
RELATED ARTICLE