ROLA SZKOŁY W WYCHOWANIU AKSJOLOGICZNYM
1 | Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska |
Data publikacji: 12-07-2018
Economic and Regional Studies 2010;4(1):35–48
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE ARTYKUŁU
Najważniejszym miejscem, gdzie dokonują się relacje między wychowankiem a wychowawcą jest rodzina, a tuż za nią szkoła. Prezentowany artykuł podejmuje zagadnienie dotyczące kształcenia aksjologicznego w edukacji wczesnoszkolnej. Szkoła jest instytucją odpowiedzialną (obok rodziny) za wychowanie do wartości.
Struktura artykułu ma charakter teoretyczno-badawczy. Część teoretyczna obejmuje literaturę przedmiotu, ukazuje podstawowe problemy dotyczące wartości w edukacji, procesu wartościowania oraz nabywania kompetencji aksjologicznych.
W artykule zostały przedstawione opinie rodziców uczniów klas III na temat roli edukacji wczesnoszkolnej w wychowaniu do wartości.
REFERENCJE (15)
2.
Kuczkowski S. (1985), Przyjacielskie spotkania wychowawcze, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków.
4.
Malicka M. (1999), Dać ludziom pragnienie. W: K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna. Wydawnictwo UŚ, Katowice.
5.
Matulka Z. (1998), Przekazywanie wartości w procesie edukacji szkolnej. „Edukacja i Kultura”, nr 1(23), s. 9-15.
6.
Matulka Z. (2005), Wartości u podstaw wychowania personalistycznego. W: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne. Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 225-235.
7.
Nowak M. (2001), Podstawy pedagogiki otwartej. Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
8.
Śliwerski B. (2003), Edukacja. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. I, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 905-906.
9.
Popielski K. (1996), Wartości i ich znaczenie w życiu ludzkim. W: K. Popielski, Wartości –człowiek – sens (red.), RW KUL, Lublin, s.61-69.
10.
Olbrycht K (2000)., Dlaczego boimy się wartości w wychowaniu. „Edukacja i Dialog”, nr 6, s. 26-32.
11.
Olbrycht K. (2000), Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Wydawnictwo UŚ, Katowice.
13.
Ostrowska K. (1999), Wychowywać do urzeczywistniania wartości. W: K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna. Wydawnictwo UŚ, Katowice, s. 21-33.
14.
Ostrowska U. (2006), Aksjologiczne podstawy wychowania. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk, s.391-415.
15.
Węgrzyńska A. (2004), Jaka edukacja, czyli o wprowadzaniu uczniów w świat wartości. „Życie Szkoły”, nr 5, s. 331-334.